Pengakuan Ustaz Mohd. Radzi - Dari Dunia Rock Ke Dunia Agama

Ketika itu konsert sedang rancak berlangsung, para penonton bagai­kan dilanda histeria apabila terkinja-kinja kegembiraan sambil memanggil-mang­gil nama kami. Tetapi tiba-tiba saya ter­panah, lidah saya kaku untuk mengalunk­an lagu yang sedang dipersembahkan. Di hadapan saya terbayang satu peman­dangan yang amat menakutkan... sep­erti gambaran seksaan di Padang Mahsyar!”

Imbasan imej dahsyat yang disaksikannya itu seolah-olah suatu paparan di skrin layar pu­tih. Walaupun ia hadir untuk be­berapa saat sahaja, tetapi Mohd. Radzi berasa pasti, paparan itu merupakan suatu isyarat yang tidak boleh diambil ringan. It­ulah isyarat yang membawa dirinya kembali kepada acuan asal dirinya yang pernah mendapat pendidikan pondok hing­galah hari ini. Itulah pengalaman yang pernah di­lalui Mohd. Radzi Abdul Hamid, atau lebih dikenali sebagai Radzi, 45, yang pernah menggegarkan arena muzik Rock pada tahun 1990-an apabila muncul her­sama-sama kumpulannya, Melissa.

Walaupun wajah penyanyinya ki­ni jarang muncul, namun alunan lagu hit Melissa iaitu Cinta Untuk Nabila ma­sih lagi ke udara apabila dimainkan oleh stesen-stesen radio tempatan. Melo­dinya tetap relevan dengan selera para pendengar hari ini hinggakan mam­pu mengimbau kenangan era Rock Kapak yang pernah menjadi kegi­laan orang muda suatu masa dulu. Radzi yang ditemui di ibu kota baru-baru ini, tidak keberatan untuk menceritakan tentang perjalanan rohaninya buat tatapan umum. Bukan bermaksud untuk mem­buka pengalaman yang sebahagiannya sesuatu yang ingin dilupakannya, tetapi inilah peluang baginya yang kini aktif se­bagai pendakwah, untuk berkongsi cerita agar perkara yang baik dijadikan ikutan, manakala yang buruk seeloknya dikisah­kan sebagai pengajaran.

“Tidak pernah terlintas di fikiran saya untuk terjun ke dalam dunia hi­buran. Ini kerana memandangkan latar belakang sa­ya yang sudah did­edahkan dengan pengajian pondok semenjak remaja la­gi. Tetapi inilah perjalanan hidup yang tidak disangka mem­bawa saya mengenali dunia glamor itu.

“Kisahnya bermula pada tahun 1982 apabila saya berhijrah dari Kedah untuk merantau ke Kuala Lumpur. Bandaraya yang menjanjikan seribu macam pelu­ang ini saya lihat sebagai ‘lubuk’ yang membolehkan saya mencari rezeki halal lalu memilih Kampung Pandan sebagai tempat untuk tinggal,” katanya memu­lakan bicara.


Pada waktu itu, dia amat bercita-ci­ta mahu menjalankan perniagaan men­jual ayam. Sebagai langkah awal untuk mengumpul modal, Radzi bekerja di kilang dan kemudian mencuba nasib se­bagai konduktor bas mini.

“Ketika menjadi konduktor bas, saya amat dikenali kerana imej rock yang saya tonjolkan ke­tika itu. Ramai juga yang meminati saya lebih-lebih lagi gadis-gadis yang selalu menggunakan khidmat bas mini yang saya kendalikan,” selanya lagi sambil tersenyum.

Sepanjang keberadaannya di Kam­pung Pandan, Radzi bergaul dengan pel­bagai golongan termasuklah “kutu-kutu” jalanan dan pemuda-pemuda tempa­tan yang mempunyai ibu bapa berasal dari Indonesia. Tetapi dia tidak pernah memandang rendah golongan tersebut yang selalu dilabel kelas kedua dalam masyarakat. Tak kenal maka tak cinta, Radzi mendapati sesetengah dari mereka masih mempunyai akhlak yang baik walaupun memilih gaya hidup sedemikian. Dia menambah, semangat kejiranan di antara para penduduk di sana amat ba­gus sekali lebih-lebih lagi mereka sering menghadiri majlis keagamaan. Apabila ditanyakan tentang bakat nyanyiannya, Radzi merujuk kembali kepada saat-saat dia dan kawan-kawan membantu pen­duduk setempat bergilir-gilir bertugas Rukun Tetangga.

“Ketika saya dan kawan-kawan ber­tugas, kebiasaannya kami bertemank­an gitar tong sebagai alat untuk berhibur sambil mengalunkan lagu-lagu nyanyian Alleycats. Tak sangka pu­la bakat saya diperkatakan orang hinggalah saya menerima undan­gan untuk menyanyi di majlis-ma­jlis orang kahwin,” cerita Radzi.

Bermula dari situ Radzi giat mengembangkan bakat nyanyiannya apabila dia mu­la mencuba nasib menyanyi dikelab malam pula. Bernaung di bawah kumpulan pertaman­ya, Ra’un, Radzi dan rakan­-rakan seperjuangannya ber­sama-sama bermain muzik untuk tempoh setahun. Pada tahun 1988, Radzi beralih arah apabila memilih kumpulan ba­ru yang bernama Steeler. Bersa­ma rakan-rakan baru, Radzi pun mencuba nasib menyertai pertandingan kumpulan rock yang telah dianjurkan oleh Box-Office kepunyaan Ali Bakar pada tahun yang sama.

Pertandingan ini dianggap ber­prestij pada waktu itu apabila ramai na­ma-nama terkenal berjaya dibentuk da­ripadanya. Mungkin nasib menyebelahi mereka, Steeler telah berjaya mendudu­ki tempat ketiga dengan dendangan lagu Senja Merah yang diumpamakan sebagai faktor tuah kemenangan anak-anak mu­da ini.

Selepas kumpulan Steeler memba­wa haluan masing-masing, Radzi telah menganggotai kumpulan Wetsped yang terdiri dari Omar (gitar utama), Nen (dram), dan Man Kaus (gotas bass). Perjalanan hidup Radzi sekali lagi berubah apabila ditawarkan menyertai kumpulan Melissa untuk membuat al­bum pertama mereka sebagai artis raka­man yang sebenar. Razak yang merupakan pemain gi­tas bass dalam kumpulan Steeler (meng­gantikan Ajib, anggota asal Steeler yang sudha menyertai Melissa), bertindak menjemput Radzi menyertai mereka.Pucuk dicita ulam mendatang, Radzi telah ditawarkan menjadi vokalis utama Melissa apabila penyanyi asalnya, Haiti mengundurkan diri dari kumpulan itu.

“Saya masih ingat lagi barisan rakan pemuzik yang melengkapi Melissa iai­tu Kefli (gitar utama), Ozei (drum) dan tentunya Razak yang bertindak sebagai pemain gitar bass,” ujarnya yang tidak menduga sama sekali kehadiran Melis­sa akan diterima ramai apabila muncul dengan album sulung mereka.

Tambahnya lagi, lagu ‘berhantu’ mereka, Cinta Untuk Nabila telah berjaya melonjakkan nama Melissa sehinggakan populariti mereka sebaris dengan nama­nama kumpulan senior yang sudah sedia popular seperti Search dan Wings. Gelombang glamor benar-benar mengubah kehidupan anak kelahiran utara ini lebih-lebih lagi apabila meneri­ma royalti pertamanya yang berjumlah RM 16,000 pada tahun 1990 hasil dari jua­lan album pertama.

“Memang lumayan sebab saya pun tak pernah terima duit sebanyak itu sekaligus daripada syarikat rakaman iai­tu Varia Music Production. Tetapi per­cayakah jika saya katakan, itulah royalti pertama dan terakhir yang saya terima,” katanya.

Album kedua mereka, Kami Mat Rock menampilkan satu lagi lagu hits yang bertajuk Memikat Cahaya pada tahun 1991. Walaupun lagu tersebut berjaya menaikkan kumpulan Melissa, Radzi mengatakan dia tidak lagi me­nerima royalti seperti mana sebelum­nya. Radzi berfikiran perkara itu ber­laku mungkin kerana jadual album ketiga Melissa berjudul Mistik pa­da tahun 1993 tergendala. Akhirnya rakaman album berkenaan terpaksa dibatalkan.

“Pembatalan rakaman itu merupakan salah satu sebab untuk saya berundur dari dunia artis. Se­benarnya pada masa yang sama, saya mengalami dilema tersendiri yang membuatkan saya bertekad untuk ‘menghilangkan’ diri secara total.

Saya mengalami konflik dal­aman yang agak teruk ketika Me­lissa sedang berada di puncak. Mungkin kerana latar belakang agama saya yang masih men­gental, membuatkan saya sukar untuk beradaptasi dengan gaya hidup sebagai rocker yang agak bertentangan nilai-nilainya Muzik Rock pada ketika itu banyak dikaitkan dengan elemen negatif seperti dadah dan arak. Namun alham­dulillah, setiap anggota Melissa masih mampu menjaga imej bersih masing­-masing.

Satu demi satu isyarat dari Tuhan saya terima supaya memikirkan kembali jalan hidup yang saya sedang lalui. Hing­galah kepada isyarat paling jelas yang sa­ya pernah saksikan ketika sedang berak­si dalam suatu konsert. Walaupun hanya sebentar, tapi saya terlalu takut untuk mengingat kembali bayangan ngeri yang saya lihat itu,” katanya yang akur den­gan kehendak Allah yang mahukan. Dia berundur terus dari dunia artis.

Radzi memilih untuk pulang ke kampung di Alor Setar, Kedah untuk memulakan hidup baru lalu berkahwin dengan wanita yang paling setia mene­maninya, Zaimah Mokhtar, 36, pada ta­hun 1992 lalu di kampung asal isterinya iaitu di Semenyih, Selangor.

Pada mulanya pasangan ini memil­ih Kg. Pandan sebagai tempat bermas­tautin. Tetapi setelah lebih kurang enam bulan, mereka membuat keputusan untuk kembali ke kampung asalnya iaitu di Jitra, Kedah. Bekas penyanyi Rock ini lalu meneruskan pengajian agama di Maa­had Tarbiah Islamiah, Behrang, Pokok Sena, Kedah dan sempat menimba ilmu beberapa bulan di Pakistan.

Pasangan itu amat bahagia hari ini dengan ditemani enam orang cahaya mata iaitu Mohamad Firdaus, 16, Mohamad Naim, 14, Mohamad Addin, 12, Sid Nur Soleha, 11, Mohamad Maqamin, 9, dan Nur Nabila Saqinah, 2. Mereka seke­luarga kini menetap di Taman Perumah­an Alor Senjaya, Kedah.

Perkembangan paling terbaru, pada tahun 1994, Radzi telah dilantik sebagai Pembantu Hal Ehwal di bahagian per­pustakaan dan pembantu imam di Ja­batan Agama Islam, Kedah. Walaupun dia pernah menghilang daripada persada seni tanah air, itu bukan bermaksud Radzi akan berundur buat selama-lamanya. Seni nampaknya sudah menyatu di dalam dirinya men­jadi pendorong untuk mantan “rocker” ini membuat penampilan semula.

“Tetapi yang pasti matlamat kali bu­kanlah seperti di waktu awal saya mula-­mula menceburi dunia seni ketika mu­da-muda dulu.

Radzi muncul semula ke dalam du­nia rakaman seni suara apabila tampil dengan projek terbaru menghasilkan al­bum bertajuk Penyesalan yang diterbit­kan oleh Aztecs Production Sdn. Bhd. Album yang mengandungi lima buah lagu-lagu berunsur dakwah ini diharap­kan oleh Radzi agar menjadi sebuah jam­batan yang menyambungkan dakwah dengan dunia seni.



Suka Artikel Ini? Sokong Artikel Ini!! Sila tekan "LIKES" ok.. Terima Kasih!!

1 comment:

  1. Salam. Saya wartawan hiburan media BRUNEI.Saya nak minta izin ambil petikkan rencana ini untuk di siarkan dlm akhbar Brunei. Terima kasih

    ReplyDelete

Gosip hari ni ...